Často sa stretávame s otázkami typu- "aký veľký základ je potrebný pre samonosnú bránu ?...aký dlhý má byť presah (trojuholník), aby brána fungovala správne?...aká je vhodná veľkosť rámu brány..? "
Základom pre správne, bezpečné a bezporuchové fungovanie každej samonosnej posuvnej brány je dostatočne vyzretý betónový základ, na ktorom spočíva celá hmotnosť brány.
Rozmery základu odporúčame nasledovne:
dĺžka = 1/2 zo šírky prejazdu "e"
šírka = min.45cm
hĺbka = min. 80cm (nezamrzajúca hĺbka)
Pri výrobe konštrukcie treba počítať s tým, že po osadení brány vznikne medzi spodným vodiacim C profilom a betónovým základom, kde sa ukotvia nosné vozíky medzera cca 85mm.
Dĺžka presahu brány by mala byť o niečo kratšia, ako je dĺžka základu pod bránu, aby nosné vozíky neboli kotvené príliš blízko k okraju betónového základu.
Celkovú dĺžku brány (vrátane presahu) si vieme vypočitať jednoduchým vzorcom:
šírku prejazdu "e" vynásobime koeficientom 1,4+0,2 (počítame v metroch)
príklad:
Pri šírke prejazdu 4m.
4x1,4+0,2=5,8
Celková dĺžka brány bude teda 5,8m.
Rám brány, kde bude umiestnená výplň urobíme širší o 10cm na každú stranu, aby sme vytvorili priestor na dorazy, a horné vedenie brány.
Profily najčastejšie používané pre výrobu rámu brány:
do šírky prejazdu 4m: 60x40x2, 60x40x3
Do šírky prejazdu 5m: 60x40x2, 80x40x3
Do šírky prejazdu 6m: 60x60x2, 60x60x3 (60x80x3)
Do šírky prejazdu 8m: 80x80x2, 100x80x3
a- šírka betónového základu
b- hĺbka základu (min.80 cm)
c- medzera medzi bránou a základom (terénom)
d- celková dĺžka brány
e- šírka prejazdu (stavebného otvoru)
f- dĺžka presahu brány
g- presah brány-10cm
h- výška konštrukcie brány
Umiestnenie jednotlivych komponentov
Postup pri montáži samonosnej posuvnej brány:
1. Zameranie a označenie polohy vozíkov:
Ako prvý si zameráme vozík, ktorý je pri stavebnom otvore. Keďže sa do vodiaceho "C" profilu montuje nábehové koliesko, je potrebné osadiť vozík približne 150-170mm od hrany stavebného otvoru, aby pri plnom otvorení brány nenarážalo koliesko do vozíka. Druhý vozík dáme do jednej línie s prvým vozíkom. Vzdialenosť vozíkov od seba nám určuje dĺžka presahu.
2. Vyvŕtanie dier
Keď máme vozíky označené, vyvŕtame diery priemer 18mm s hĺbkou cca 150mm.
3. Vyčistenie dier
Aby kotvy v diere držali čo najlepšie, vyčistíme otvory kefkou, prípadne nečistoty môžeme vyfúkat pištoľou s kompresorom , alebo ručnou pumpićkou.
4. Aplikácia chcemickej kotvy do dier
Keď sú diery zbavené prachu a nečistôt z vŕtania, môžeme pristúpiť k aplikácii chemickej kotvy.
5. Osadenie závitových tyčí
Po aplikácii chémie do otvorov zatlačíme do dier vopred pripravené závitové tyče. Odporúčame koniec, ktorý bude v diere zabrúsiť. Na závitové tyče si vopred našróbujte matice, ktoré budú slúžiť ako doraz, aby závitová tyč neklesla do diery, kým vytvrdne chémia. Matice budú neskor potrebné na doladenie výšky vozíkov, aby bola brána vo váhe.
6. Ukotvenie vozíkov
Po vytvrdnutí chemickej kotvy očistíme závitové tyče od prebytočnej vytlačenej chémie a priskrutkujeme maticami vozíky.
Matice nechávame aj pod vozíkmi, aby sme mohli výšku vozíkov regulovať pre prípad, že betónový základ nieje v rovine.
7. Ustálenie( zaváženie) brány vo vertikálnej polohe- horné vedenie brány
Na vozíky nasunieme bránu a ukotvíme horné vedenie.
8. Ukotvenie spodného dorazu (nábehová kapsa)
Keď máme bránu osadenú a horné vednie nám drží bránu vo vertikálnej rovine, osadíme spodný doraz.
9. Ukotvenie spodného dorazu (nábehová kapsa)
Ako posledný kotvíme horný doraz.